صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
اخبار > جنبه‌های انتقادی، اقتباسی و طنزآمیز در آثار هنرمندان معاصر بررسی شد


  در نشست تخصصی گل و مرغ اکنون
  جنبه‌های انتقادی، اقتباسی و طنزآمیز در آثار هنرمندان معاصر بررسی شد
 

بهنام کامرانی، نقاش و استاد دانشگاه، موضوع گل و مرغ در آثار هنرمندان معاصر را از جنبه‌های انتقادی، اقتباسی و طنزآمیز مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی و نمایشگاه «گل و مرغ اکنون»، با همکاری فرهنگستان هنر و پژوهشکده هنرهای سنتی، در راستای برگزاری همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار، عصر یکشنبه، 29 مهرماه، در مرکز هنرپژوهی نقش جهان برگزار شد.

بهنام کامرانی، نقاش و استاد دانشگاه، سخنران نشست تخصصی «گل و مرغ اکنون» بود که در راستای «همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار» هم‌زمان با افتتاحیه نمایشگاه، برگزار شد. کامرانی که موضوع مقاله خود را به «گل و مرغ» در هنر ایرانی اختصاص داده بود، در این مورد گفت: پیدایش موضوع گل و مرغ در هنر ایرانی با تلقی نمادین از پردیس یا بهشت رابطه نزدیک دارد. بهشت در هنر ایرانی با باغ و باغ آرایی تجسم می‌یابد و موضوع گل و مرغ رابطه تنگاتنگی با باغ‌های ایرانی دارد و حتی می‌توان گفت شاید خلاصه‌ای نمادین از آن به حساب ‌آید.

کامرانی در ادامه نشست با نمایش تصاویری از هنرمندان معاصر، به تحلیل و بررسی آثار آنان از جنبه‌های متفاوت پرداخت و گفت: موضوع گل و مرغ موضوعی است که در سال‌های اخیر، مورد اقتباس قرار گرفته و در فرهنگ دیداری بیش از پیش دیده می‌شود. جنبه‌های انتقادی، اقتباسی و طنزآمیز از رویکردهای مطرح معاصری هستند که هر کدام به شکلی این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند.

گفتنی است پیش از این نشست نمایشگاه آثاری با مضامین «گل و مرغ» از یلدا خواجه‌زاده، مژگان جاویدان و سُرمه عرب در گالری جهان به نمایش در آمد که با تکنیک‌های رنگ و روغن و اکریلیک بر روی مولتی حک شده، اجرا شده بودند. شیوه اجرای متفاوت آثار گل و مرغ از این سه هنرمند در این نمایشگاه، خوانش متفاوتی از موضوع گل و مرغ پدید آورده بود که برای مخاطبان جالب و دیدنی بود.

 

گزارش مبسوط این نشست در بیست و پنجمین شماره از نشریه سفیر هنر منتشر خواهد شد.

 

 

 

   زمان انتشار: دوشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٧ - ١٥:٢٧ | نسخه چاپي

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.