صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
اخبار > بررسي و تحليل پارچه زربفت غياث‌الدين نقش‌بند يزدي در موزۀ ملي


 
  بررسي و تحليل پارچه زربفت غياث‌الدين نقش‌بند يزدي در موزۀ ملي
 

نشست تخصصي «بررسي و تحليل پارچه زربفت غياث‌الدين نقش‌بند يزدي» روز سه‌شنبه، 14 آذر، در موزۀ ملي ايران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در پي برگزاري هم‌انديشي «نقش‌و نقش‌بند» كه به بررسي آثار و احوال خواجه غياث‌الدين علي نقش‌بند يزدي اختصاص داشت، نشست تخصصي «بررسي و تحليل پارچه زربفت غياث‌الدين نقش‌بند يزدي» با همكاري موزۀ ملي ايران و فرهنگستان هنر برگزار شد.

در اين نشست تخصصي، زهره روح‌فر و نسرين كيهان از اعضاي شوراي علمي هم‌انديشي نقش‌ و نقش‌بند و مژگان جهان‌آرا، دبير علمي اين هم‌انديشي و همچنين روح‌الله دهقاني، كارشناس پژوهشكدۀ هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي استان تهران، به ارائه توضيخاتي دربارۀ پارچه زربفت غياث‌الدين نقش‌بند يزدي كه در اين موزه نگه‌داري مي‌شود، پرداختند.

زهره روح‌فر، پژوهشگر حوزۀ پارچه و لباس و مدرس دانشگاه، اولين سخنران اين نشست بود و با بيان اين مطلب كه اميدوارم خروجي اين برنامه‌ها، اِحياي اين صنايع باشد، اضافه كرد: «اين پارچه، به تنهايي گوياي مكتب يزد است. در این پارچه سه بافت ساده، با كيفيت مرغوب با يكديگر عجين شده‌اند. اين تكنيك را با اطمینان مي‌توانم بگويم كه حتماً كار خودِ غياث بوده است و نه حتي پسرانش.»

پس از او، نسرين كيهان كه از جمله پژوهشگران و مدرسان دانشگاه در اين حوزه است، با اشاره به اينكه به اين نوع طرح، مهرابي و يا محرابي مي‌گويند و سوالي كه در اينجا مطرح است، كه كدام‌يك صحيح است؟ توجه حضار را به طرح‌هاي اين پارچه فراخواند و نماد انار را در آن از جمله نمادهاي پركاربرد در هنر ايراني برشمرد.

كيهان، با بيان اين نكته كه اين پارچه چندلايه است و اين كار مستلزم صرف زمان بسياري از عمر غياث‌الدين نقش‌بند يزدي بوده، به همین جهت می‌توان آن را از جمله كارهاي هنري زمان‌ برخواند.

پس از نسرين كيهان، دبير علمي هم‌انديشي‌ نقش‌ونقش‌بند، مژگان جهان آرا، با خواندن ابياتي از شيخ اشراق(سهروردي) توجه حاضران را به مفهوم بازتاب نور از فلك جلب كرد و گفت: «‌اين كار به نظر من نور است و در اين پارچه حريم امن و خاصي ديده مي‌شود و محراب در قرآن به مانند مشکاتی می‌ماند که در آن چراغی روشن است.»

پس از دبير علمي، روح‌الله دهقاني، كارشناس پژوهشكدۀ هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي استان تهران با ذكر اينكه بيش از 9 هزار تار در اين قطعه پارچه به كار رفته، گفت: «به جرئت مي‌توان گفت كه اين پارچه يكي از شاهكارهاي نساجي جهان است.»

او در مورد اجزاي طرح و شيوۀ بافت اين پارچه عنوان كرد: «طرح اين پارچه از 4 جزء تشكيل شده است: حاشيه، لَچك، قنديل و متن. همچنين در بافت اين كار از دو رديف تار استفاده شده؛ ولي پارچه در بخش‌ نقش‌ها 3 لايه است.»

دهقان اين شيوۀ پارچه‌بافي را با اجرايي كه از قبل تدارك ديده شده بود بر روي پارچۀ نيمه‌بافته شده‌اي، توضيح داد.

در پايان اين مراسم، جبرییل نوکنده، مدیر موزۀ ملی ایران، از پژوهشگران و دست‌اندركاران اين برنامه با تقديم لوح يادبود، تشكر و قدرداني كرد.

شايان ذكر است گزارش تكميلي اين نشست در ماهنامه سفير هنر فرهنگستان هنر متعاقبا منتشر مي‌شود.

 

 

 

 

   زمان انتشار: سه شنبه ١٤ آذر ١٣٩٦ - ١٥:٥٤ | نسخه چاپي

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.