صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > كتاب معنا سازي استنتاج و بلاغت در تفسير سينما منتشر شد


 
  كتاب معنا سازي استنتاج و بلاغت در تفسير سينما منتشر شد
 

 
«كتاب معنا سازي، استنتاج و بلاغت در تفسير سينما» اثر ديويد بردول با ترجمه شاپور عظيمي توسط انتشارات متن وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين كتاب متاخرترين كتاب ديويد بردول نظريه پرداز معاصر و مورخ فيلم است كه تاكنون 15 جلد كتاب درباره سينما نوشته است. «كتاب معنا سازي استنتاج و بلاغت در تفسير سينما» يكي از پر آوازه ترين كتاب‌هاي بردول است كه دانشگاه هاروارد آن‌ را منتشر كرده است. هم اكنون بردول استاد بازنشسته مطالعات فيلم در يكي از دانشگاه‌هاي امريكا است.

اين كتاب در زمره كتاب‌هاي هاي نقد هنر محسوب مي شود كه تاريخ نقد فيلم، تحليل چگونگي تفسير منتقدان فيلم و نظريه اي جايگزين درباره پاره اي برنامه هاي تحقيقاتي را بررسي مي‌كند.

بردول در كتابش پيشرفت‌هاي روند نقد فيلم در فرانسه، انگلستان و امريكا بعد از جنگ جهاني دوم را با دو رويكرد مهم نقد با عنوان تفسير موضوعي و خوانش نشانگاني بررسي مي‌كند و به اشتراكات اين دو رويكرد در ظاهري متفاوت اشاره مي‌كند.

همچنين اين نظريه پرداز آمريكايي نگاه ويژه اي به نقد دارد. او نقد را ، نه علم مي‌داند و نه هنري فاخر، بلكه آنرا به هر دو نسبت مي دهد. وي در اين باره چنين مي نويسد: « نقد، مانند هر دوي آن‌ها{علم و هنر} به مهارت‌هاي شناختي وابسته است. نيازمند تخيل و ذوق است و شامل كنش هايي مي شود كه به شكلي نهادينه ضمانت اجرايي حل مسئله را دارند. نقد به نظر من در بهترين شكلش صنعتي كاربردي و تا حدي شبيه لحاف دوزي يا مبل سازي است. از آنجا كه فراورده نخستين آن قدري بياني است؛ صنعتي بلاغي نيز است.»

نويسنده در بخشي ديگري از كتاب درباره نقد عملي آورده است : « براي مطالعه نقد عملي به معناي دقيق كلمه بايد وانمود كنيم تمام نظريه ها صحيح اند. تمام شيوه ها معتبرند و همه منتقدان درست مي‌گويند. در تعليق نگاه داشتن بحث‌هاي جانبدارانه به ما كمك مي كند تا هنجارهاي اساسي را ترسيم كنيم. مي‌توانيم بررسي كنيم كه چگونه منتقدان فيلم، تفسير را پديد مي آورند و سعي مي‌كنند ديگران را قانع سازند كه تفسيرهايشان اقتضا مي‌كند به‌ آن‌ها توجه شود.»

كتاب مزبور در يازده فصل با عنوان‌هاي «ساختن معنای فیلم»، «عادت‌ها و تجربه‌ها»، «تفسیر به مثابه تحلیل»، «تفسیر نشانگانی»، «حوزه‌های معناشناختی»، «قالب‌ها و روش‌های ابتکاری»، «دو طرح نمودار بنیادی»، «طرح‌واره‌های متنی»، «تفسیر در مقام ریطوریقا»، «ریطوریقا در عمل: هفت الگو از فیلم روانی» و «چرا نباید فیلم را خواند؟» نگاشته شده است.

علاقه مندان مي‌توانند كتاب مزبور را به مبلغ 15 هزار و 900 تومان در فروشگاه مركزي موسسه متن واقع در خيابان ولي عصر(عج)، نرسيده به چهارراه طالقاني، شماره1550 تهيه‌كنند و يا با شماره هاي 66490990 و 66468692 تماس بگيرند.

 

   زمان انتشار: يکشنبه ١٥ ارديبهشت ١٣٩٢ - ١٤:٢٣ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.